Rotterdam blijft bereikbaar over water

De Rozenburgsesluis is een dubbel kerende schutsluis met twee bruggen, die sinds 1971 het Calandkanaal met het Hartelkanaal verbindt en is gebouwd door Rijkswaterstaat (RWS). De sluis heeft een lengte van 420 meter, een sluiskolk van 305 meter en breedte van 24 meter en is geschikt voor kegelschepen tot en met vaarwegklasse CEMT-Vic. Die o.a. door deze sluis van en naar de Rotterdamse haven varen. Verschillende onderdelen zijn zo langzamerhand einde levensduur en moeten grondig te worden gerenoveerd om weer te voldoen aan de huidige normen (machinerichtlijn, CE-markering). De Rozenburgsesluis moet na renovatie op afstand kunnen worden bediend, vanuit de Verkeerscentrale Rotterdam. Deze multidisciplinaire ‘renovatieklus’ draait om bouwkundige-, werkbouwkundige-, installatie-, industriële automatiserings-, civieltechnische-, organisatorische- en menselijke aspecten. Het zwaartepunt ligt op de complexe industriële automatisering. Opdrachtgever RWS definieert in haar visie 6 kritische succesfactoren om het project te laten slagen en zoekt een ervaren aannemer die hier overtuigend invulling aan kan geven, samen met RWS.

 

De succesvolle selectie-inschrijving van Hollandia Services heeft geleid tot de hoogste EMVI-score en daarmee tot een eerste plaats binnen een selectie van drie aannemers. De geselecteerden zullen in twee (onderhandelings) fasen het gunningsproces samen met RWS doorlopen. De ingediende inschrijving – in de vorm van een magazine, gevuld met expert diepte-interviews – ‘gaf blijk van ruim voldoende diepgang en kennis in waterbouwprojecten en sluisrenovatie in het bijzonder’. Mede door de authenticiteit en autoriteit van de drie geïnterviewde sleutelfunctionarissen. Na definitieve gunning vervullen zij straks een dominante rol in de engineering- en realisatie van de sluis. De pragmatische vertaling van visie in een concrete aanpak geeft volgens de opdrachtgever RWS blijk van een overtuigend realisme. ‘Sluistaal’ is een compact document geworden met een waterdichte kijk op wat nodig is om een sluis met een cruciale functie weer ‘vaarklaar’ te maken.